Η πανδημία θα συνεχίσει να ορίζει τους κανόνες του παιχνιδιού και στο σινεμά, τουλάχιστον για τους πρώτους μήνες του νέου έτους.

Ο νέος χρόνος μπήκε όπως ακριβώς αφήσαμε τον παλιό. Με κλειστές αίθουσες, αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι και αδυναμία να γίνει μια πλήρη αποτίμηση των συνεπειών της πανδημίας στον κόσμο του κινηματογράφου. Η αισιοδοξία για την αποτελεσματική καταπολέμηση του Covid-19 μέσω της έναρξης των εμβολιασμών δεν σηματοδοτεί αυτόματα και θετική αλλαγή του σημερινού γκρίζου σκηνικού. Τα σινεμά θα παραμείνουν κλειστά για αρκετό καιρό ακόμη καθώς είναι ολοφάνερο ότι αργεί ακόμη η μέρα εκείνη που η ζωή θα ξαναβρεί τους κανονικούς ρυθμούς της. Αυτό σημαίνει ότι το περσινό αρνητικό ρεκόρ των 3,16 εκατομμυρίων εισιτηρίων που κόπηκαν την περσινή χρονιά στους 5,5 μήνες που οι αίθουσες ήταν ανοιχτές, ίσως να μην επαναληφθεί και φέτος αλλά το τελικό νούμερο δεν θα είναι τόσο καλύτερο ώστε διανομείς και αιθουσάρχες να ανοίξουν σαμπάνιες.

Πάντως προσωπικά είμαστε αισιόδοξοι και περιμένουμε… άγριες εισβολές των σινεφίλ όχι μόνο στα θερινά σινεμά αλλά κυρίως στις χειμερινές κλειστές αίθουσες κατά τη διάρκεια του προσεχούς φθινοπώρου. Θυμίζουμε ότι στη χώρα μας η κινηματογραφική αγορά κινείται συνήθως μεταξύ 9 και 10 εκατομμυρίων εισιτηρίων ετησίως: το 2019, μια σχετικά καλή χρονιά, είχαν κοπεί σχεδόν 9,6 εκατομμύρια εισιτήρια, κάτι που σημαίνει ότι η πτώση για το 2020 ήταν της τάξης του 67%.

Το αν αυτά τα 3,16 εκατομμύρια είναι το ιστορικό ναδίρ για το εγχώριο box office θα εξαρτηθεί από τρεις παράγοντες. Ο πρώτος αφορά στο πότε και με ποιους όρους θα ανοίξουν οι αίθουσες, ο δεύτερος σχετίζεται με τη συμπεριφορά του θεατή κι αν ο φόβος της πανδημίας θα του επιτρέψει να μπει ή όχι και πάλι στη σκοτεινή αίθουσα κι ο τρίτος είναι αλληλένδετος με τη πολιτική που θα ακολουθήσει το Χόλιγουντ ως προς τη διανομή των μεγάλων μπλοκμπάστερ σε παγκόσμια κλίμακα.

Ανάλογες αρνητικές επιδόσεις συναντάμε και στον υπόλοιπο πλανήτη. Η Μεγάλη Βρετανία, που είχε τις πιο βαριές απώλειες, έκλεισε τη χρονιά με ένα μεγαλοπρεπές 76%, ενώ στην Ιταλία και την Ισπανία η πτώση ήταν 72%, στη Γαλλία και τη Γερμανία 69%, ενώ στη Ρωσία το 60% το λες μέχρι και καλό ποσοστό. Στη μεγάλη αγορά της Κίνας, που φέτος πήρε για πρώτη φορά τα σκήπτρα του κορυφαίου box office από τα χέρια των ΗΠΑ, η πτώση άγγιξε το 70%.

Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Με τέτοια καταστροφικά νούμερα, κινηματογράφους να βάζουν (προσωρινά;) λουκέτο οδηγώντας χιλιάδες ανθρώπους στην ανεργία –η περίπτωση Cineworld, της δεύτερης μεγαλύτερης αλυσίδας κινηματογράφων σε Βρετανία και ΗΠΑ που ανέστειλε από τον Οκτώβριο τη λειτουργία της στις 700 αίθουσές της με συνέπεια να χαθούν 45.000 θέσεις εργασίας– και αδυναμία να χαραχτεί μια αποτελεσματική στρατηγική, το φιλί της ζωής μπορεί να δοθεί μόνο μέσω του Χόλιγουντ. Η απόφαση των μεγάλων στούντιο να βγάλουν σε τηλεοπτικές πλατφόρμες κάποια από τα φιλμ κράχτες της περσινής (η «Wonder Woman 1984» της Warner παίχτηκε τα Χριστούγεννα στο HBO Max) αλλά και της φετινής σεζόν δίχασε τον κόσμο του κινηματογράφου. Κάποιοι μίλησαν για αναγκαίο κακό αλλά οι περισσότεροι μάλλον τάχθηκαν στο πλευρό γνωστών σκηνοθετών όπως ο Νόλαν και ο Βιλνέβ, που αρνήθηκαν να προβληθούν οι ταινίες τους μακριά από τον φυσικό τους χώρο.

Μάλιστα ο καναδός σκηνοθέτης του πολυαναμενόμενου «Dune» που θα βγει λογικά τον Οκτώβριο (1/10) στις αίθουσες ταυτόχρονα με το HBO, δεν δίστασε να κατακρίνει τις επιλογές του στούντιο μιλώντας ξεκάθαρα για οικονομικές αποφάσεις που ελάχιστη σχέση έχουν με την αγάπη για τον κινηματογράφο «και αφορούν μόνο στην προσπάθεια διάσωσης ενός κολοσσού των τηλεπικοινωνιών σαν την ΑΤ&Τ που έχει χρέη 150 δις δολαρίων και για τη σωτηρία του αποφάσισαν να θυσιαστούν οι ταινίες της Warner». Σε μια προσπάθεια να εκτονωθεί η κρίση η Warner ανακοίνωσε ότι τελικά οι προγραμματισμένες για το κανάλι της HBO Max ταινίες της («Matrix 4» στις 22/12, «The Little Things», «Godzilla vs. Kong» στις 21/5, «The Conjuring: The Devil Made Me Do It» στις 4/6, «Space Jam: A New Legacy», «Mortal Kombat» στις 16/4, «Cry Macho» - η νέα ταινία του Κλιντ Ίστγουντ) θα προβληθούν ταυτόχρονα και στις αίθουσες.

 Το πρώτο σημαντικό crash test πάντως θα δοθεί στις 2 Απριλίου. Τότε θα βγει λογικά στις αίθουσες όλου του κόσμου η 25η ταινία του Τζέιμς Μποντ και τελευταία με πρωταγωνιστή τον Ντάνιελ Κρεγκ. Το «No time to die» σε σκηνοθεσία Κάρι Φουκουνάγκα και πλούσιο καστ (δίπλα στον Κρεγκ εμφανίζονται εκ νέου οι Λέα Σεϊντού, Μπεν Γουίσοου, Ρέιφ Φάινς και Ναόμι Χάρις, ενώ οι φρέσκοι χαρακτήρες ανήκουν στους Λασάνα Λιντς, Άνα ντε Άρμας, Μπίλι Μάγκνουσεν, Ράμι Μάλεκ) δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι αποτελεί την πιο κρίσιμη και ριψοκίνδυνη αποστολή του 007 καθώς η σωτηρία ενός ολόκληρου κόσμου –του κινηματογραφικού– βρίσκεται στα χέρια του.

Από τα υπόλοιπα μεγάλα φιλμ ξεχωρίζει φυσικά η παρουσία του νέου «Top Gun» με τον Τομ Κρουζ να επιστρέφει στον ρόλο του πιλότου πολεμικού αεροσκάφους που τον έκανε διάσημο στα 80s (στις 21 Ιουλίου), η δυναμική πρεμιέρα της «Black Widow» με τη Σκάρλετ Τζοχάνσον στον ρόλο της ηρωίδας της Marvel δίνεται στις 7 Μαΐου, ενώ το τελευταίο «Fast and Furious» που έφτασε αισίως το νούμερο 9 ακολουθεί λίγες μέρες μετά (28 Μαΐου). Επίσης θα δούμε τη συνέχεια του «Ghostbusters» (11 Ιουνίου), το δεύτερο «Venom» (25 Ιουνίου), τις νέες περιπέτειες της σαλεμένης συμμορίας του «Suicide Squad 2» (6 Αυγούστου), το «Mission Impossible 7» φυσικά ξανά με τον Κρουζ να μην αφήνει τους κασκαντέρ να κάνουν τη δουλειά τους (19 Νοεμβρίου), το πολλά υποσχόμενο «Spider Man 3» (17 Δεκεμβρίου), το υπερφιλόδοξο μιούζικαλ του Σπίλμπεργκ «West Side Story» που συζητιέται ήδη για τα όσκαρ του 2022 και τέλος το «Ήσυχο μέρος 2» με την Έμιλι Μπλαντ, που έπεσε θύμα του πρώτου λοκντάουν, τελικά θα το δούμε στη χώρα μας στις 23 Απριλίου.

Στα φεστιβάλ το τοπίο είναι ακόμη θολό και μάλλον τα μεγάλα γεγονότα του πρώτου εξαμήνου θα πραγματοποιηθούν με την εγγυημένη και δοκιμασμένη λύση της online παρακολούθησης. Μια καινοτομία που εισάγει πάντως το φετινό φεστιβάλ Βερολίνου που ήταν προγραμματισμένο για τις 11-21 Φεβρουαρίου (τελικά θα απλωθεί και σε ημερομηνίες του Μαρτίου με τις προβολές του διαγωνιστικού προγράμματος, ενώ υπάρχουν σκέψεις για εκδηλώσεις που θα γίνουν σε ανοιχτούς χώρους τους επόμενους μήνες) είναι η κατάργηση του διαχωρισμού φύλων στις βραβεύσεις για τις ερμηνείες. Οι Κάννες είναι επίσης είναι προγραμματισμένες για τις 11 Μαΐου, αλλά αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε πιθανότατα θα μεταφερθεί σε άλλη ημερομηνία, όπως είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Τιερί Φρεμό. Το δικό μας φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κανονικά θα ξεκινήσει στις 4 Μαρτίου, αλλά αν οι συνθήκες δεν το επιτρέπουν, το πιθανότερο είναι να μετακινηθεί προς το τέλος της άνοιξης. Τέλος τα όσκαρ έχουν ανακοινώσει εδώ και καιρό ότι η καταληκτική τους ημερομηνία είναι η 25η Απριλίου. Τη φετινή τελετή θα σκηνοθετήσει ο πολύς Στίβεν Σόντερμπεργκ που είχε υπογράψει προ δεκαετίας το προφητικό «Contagion». Φαντάζεστε τι έχουμε να δούμε…

 

Με πληροφορίες από athensvoice.gr