Η ειδικός συμβουλεύει πώς να διαχειριστούμε την κατάσταση, μιας και το ενδεχόμενο ενός νέου lockdown γίνεται όλο και πιο πιθανό.

Όταν τον περασμένο Μάρτιο ανακοινώθηκε ότι η χώρα μπαίνει σε καραντίνα και θα πρέπει να μείνουμε κλεισμένοι στο σπίτι μας για άγνωστο χρονικό διάστημα, όλοι ζήσαμε κάτι πρωτόγνωρο. Ωστόσο, για κάποιους η δυνατότητα να διαθέσουν περισσότερο χρόνο στον εαυτό τους και την οικογένειά τους, η αναγκαστική επιβράδυνση των ρυθμών της καθημερινότητας αντιμετωπίστηκε ακόμα και με ενθουσιασμό. Ακόμα κι αυτοί όμως δεν αντιμετωπίζουν με εξίσου θετική ματιά το ενδεχόμενο να γίνει ένα νέο lockdown. Την πρώτη φορά, ίσως επειδή δεν γνωρίζαμε τι ακριβώς μας περίμενε, είχαμε μεγαλύτερη καρτερικότητα. Αλλά τώρα, έχοντας μόλις κλείσει τις "πληγές" μας (ψυχολογικές αλλά και οικονομικές) μας ακούγεται τρομαχτικό ότι θα πρέπει να βρεθούμε ξανά κλεισμένοι μέσα σε τέσσερις τοίχους.

Καθώς όμως η ανάγκη για περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού φαίνεται ότι θα απαιτήσει ακόμα πιο "δραστικές" λύσεις, ζητήσαμε από την ψυχολόγο Γεωργία-Χριστίνα Κανελλοπούλου να μας εξηγήσει πώς μπορούμε να προετοιμαστούμε ώστε να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση με ηρεμία και συναισθηματική ετοιμότητα. Να τι έχει να προτείνει:

Επικεντρώσου στο παρόν

Μετά το πρόσφατο διάγγελμα του πρωθυπουργού ένιωσες την ανάγκη να τσεκάρεις πόσα πακέτα μακαρόνια και πόσα χαρτιά υγείας έχεις στο ντουλάπι σου; Ή άρχισες να κάνεις υπολογισμούς για το πότε είναι καλύτερο να πας στο εξοχικό ώστε να βρει εκεί η καραντίνα και να την βγάλεις τουλάχιστον στην εξοχή; Σταμάτησε τώρα αυτές τις σκέψεις, προτείνει η ειδικός. "Είναι προτιμότερο να εστιάσεις στο παρόν. Δεν ξέρουμε ούτε μπορούμε να ελέγξουμε τι θα μας φέρει το αύριο, οπότε με το να κάνουμε σχέδια αυτή τη στιγμή το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να αυξήσουμε το αίσθημα της αβεβαιότητας και κατά συνέπεια το στρες". Όταν νιώθεις ότι σε καταβάλει το άγχος, αντί να προσπαθείς να προετοιμαστείς για το χειρότερο σενάριο είναι καλύτερο να επιδιώξεις να χαλαρώσεις, κάνοντας γυμναστική, διαλογισμό, ασκήσεις αναπνοής ή άλλες τεχνικές χαλάρωσης.

Έλεγξε τα επίπεδα της ψυχικής σου ανθεκτικότητας

Αναρωτήσου τι είναι αυτό που πραγματικά μπορείς να ελέγξεις για αυτό το ενδεχόμενο μιας νέας καραντίνας. "Αποδέξου πως αν έρθει το δεύτερο lockdown, θα υπάρξουν έντονα αρνητικά συναισθήματα", συμβουλεύει η ψυχολόγος. "Σκέψου λοιπόν από τώρα τρόπους με τους οποίους θα μπορούσες να εκφράζεις αυτά τα συναισθήματα όταν θα βρίσκεσαι μέσα στο σπίτι. Ρώτησε τους ανθρώπους που εμπιστεύεσαι πώς αισθάνονται. Μοιραστείτε τα συναισθήματά σας. Θα νιώσεις πολύ καλύτερα όταν συνειδητοποιήσεις ότι δεν είσαι μόνη σε όλο αυτό".

Ενημερώσου αλλά απόφυγε να παρακολουθείς συνέχεια τις ειδήσεις

Η υπερπληροφόρηση για το θέμα της πανδημίας είναι μια πραγματικότητα, όμως αντί να μας κάνει να νιώθουμε περισσότερο ικανοί να χειριστούμε την κατάσταση πετυχαίνει το ακριβώς αντίθετο. Μάλιστα, έρευνες έχουν δείξει ότι η έκθεση στις ειδήσεις που αφορούν τον αριθμό των κρουσμάτων, των διασωληνωμένων κ.λπ. προκαλεί μεγαλύτερο στρες από την καραντίνα καθαυτή. "Όρισε μια συγκεκριμένη συχνότητα για την ενημέρωσή σου, π.χ. μια φορά την ημέρα ή κάθε τρεις μέρες και απόφυγε την έκθεση σε οποιαδήποτε είδηση για το θέμα όλες τις υπόλοιπες ώρες. Έτσι θα είσαι ενημερωμένη χωρίς όμως να νιώθεις ότι η κατάσταση αυτή έχει καλύψει οτιδήποτε άλλο σε απασχολεί στην καθημερινότητά σου", λέει η κα Κανελλοπούλου. Γενικά, σε ό,τι αφορά γενικά τη ζωή σου αυτή την εποχή, καλό είναι να θέτεις μικρούς (π.χ. διήμερους) στόχους και όχι μακροπρόθεσμους, ώστε να πολεμάς το αίσθημα της αβεβαιότητας.

Φρόντισε τον εαυτό σου

Ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσεις έναν ιό είναι να ενισχύσεις το ανοσοποιητικό σου σύστημα. Ακολουθώντας μια ισορροπημένη διατροφή, βάζοντας την άσκηση στη ζωή σου, εξασφαλίζοντας την πολύτιμη βιταμίνη D περπατώντας καθημερινά για ένα τέταρτο κάτω από τον ήλιο όχι μόνο θα δυναμώσεις το σώμα σου αλλά θα βελτιώσεις και τη διάθεσή σου.

Κάνε έναν απολογισμό του προηγούμενο lockdown

Μπορεί να είμαστε ήδη ψυχικά κουρασμένοι από το γεγονός ότι έχουμε βιώσει μια καραντίνα στο πολύ πρόσφατο παρελθόν, από την άλλη όμως αυτό μπορεί να λειτουργήσει και σαν πλεονέκτημα. "Αντιμετώπισε την κατάσταση όπως κάνουν οι αθλητές μετά από έναν αγώνα", συμβουλεύει η ειδικός. "Παρακολουθούν το βίντεο, χωρίς να κρίνουν τα λάθη που έκαναν, προσπαθώντας απλώς να τα επισημάνουν για να ξέρουν τι πρέπει να αποφύγουν την επόμενη φορά. Σκέψου τι ήταν αυτό που σε "χάλασε" περισσότερο στο lockdown της άνοιξης αλλά και τι σε βοήθησε να γίνεις πιο δυνατή για να το αντιμετωπίσεις. Έτσι, θα ξέρεις τι να κάνεις και τι να αποφύγεις την επόμενη φορά και θα αισθάνεσαι καλύτερα προετοιμασμένη".

Μην ξεχνάς να διασκεδάζεις

Αν ανησυχείς υπερβολικά για το τι πρόκειται να συμβεί δεν αποκλείεται να συνειδητοποιήσεις ότι έχουν περάσει μέρες που δεν έχεις διασκεδάσει ή γελάσει με την καρδιά σου. Μην το αφήνεις αυτό να συμβεί. "Το γέλιο είναι το καλύτερο φάρμακο" λέει η ψυχολόγος. Κάνε κάθε μέρα κάτι που σε ευχαριστεί, μίλησε με ανθρώπους που μπορούν να σε κάνουν να νιώσεις καλύτερα, διασκέδασε, βγες (όσο ακόμα μπορείς) και βάλε σε προτεραιότητα το να περνάς καλά. Κι ό,τι πρόκειται να συμβεί στο μέλλον θα το αντιμετωπίσεις όταν προκύψει. Προέχει να είσαι χαρούμενη –και κατά συνέπεια πιο δυνατή.

 

Με πληροφορίες από madame figaro