Από την αρχή της αφήγησης, ο «μυστηριώδης ξένος» ήταν ένας από τους πιο συνηθισμένους θεματικούς καταλύτες, με την αφήγηση να χρησιμοποιεί τον χαρακτήρα για να δείξει μια αλλαγή στους άλλους.
Οι πλοκές των ιστοριών που επικεντρώνονται στην άφιξη αγνώστων, εξαρτώνται από την επίδραση που έχει η παρουσία τους σε αυτούς που επισκέπτονται, αναδεικνύοντας συχνά χαρακτηριστικά που οι άνθρωποι είχαν καταπιέσει ή προσπάθησαν να ξεχάσουν.
Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους οι αφηγητές επιλέγουν να ενσωματώσουν τον ξένο στην ιστορία τους. Μια από τις πιο συνηθισμένες χρήσεις, ειδικά σε παλιές ιστορίες, είναι να κάνεις τον ξένο απατηλό και κακόβουλο, όπως στα παλιά παραμύθια. Πολλές ταινίες τρόμου σήμερα χρησιμοποιούν επίσης τον ξένο ως κεντρική συσκευή πλοκής.
Ένας άλλος σκοπός του ξένου που χρησιμοποιούν ορισμένοι συγγραφείς, είναι να κάνει εκείνους που επηρεάζονται να προβληματιστούν για τη ζωή τους, τόσο εσωτερικά όσο και καταστάσεων.
Υπάρχουν πολλές περισσότερες πιθανές χρήσεις για τον «άγνωστο» χαρακτήρα στη μυθοπλασία, πολλές από τις οποίες εμφανίζονται σε αυτήν τη λίστα και ατελείωτος αριθμός περισσότερων ιστοριών που περιμένουν να ειπωθούν. Μια άλλη σημαντική επιλογή που πρέπει να κάνει ο αφηγητής, ή ο σκηνοθέτης σε αυτήν την περίπτωση, είναι αν θα εστιάσει την άποψη στον ξένο ή σε εκείνους που επισκέπτονται.
Σε αυτή τη λίστα υπάρχει ένας καλός συνδυασμός και των δύο αυτών τύπων ταινιών, δείχνοντας την επίδραση που μπορεί να έχει αυτή η επιλογή στον τόνο της ταινίας. Από μια ποικιλία διαφορετικών χωρών, εποχών και ειδών, οι ταινίες της ακόλουθης λίστας δείχνουν μερικούς από τους καλύτερους τρόπους με τους οποίους έχει εφαρμοστεί η πλοκή του «μυστηριώδους ξένου» στον κινηματογράφο.
10. Visitor Q (Takashi Miike, 2001)
9. Collateral (Michael Mann, 2004)
8. Teorema (Pier Paolo Pasolini, 1968)
7. Shane (George Stevens, 1953)
6. Shadow of a Doubt (Alfred Hitchcock, 1943)
5. Bad Day at Black Rock (John Sturges, 1955)
4. Sex, Lies and Videotape (Steven Soderbergh, 1989)
3. Knife in the Water (Roman Polanski, 1962)
2. Yojimbo (Akira Kurosawa, 1961)
1. Strangers on a Train (Alfred Hitchcock, 1951)