Λίγες μέρες πριν την πολυαναμενόμενη τελετή, θυμόμαστε γιατί είναι ο πιο πολυσυζητημένος θεσμός στην ιστορία του κινηματογράφου
Τα ψέματα τελείωσαν: Η 93η απονομή των Βραβείων Όσκαρ είναι προ των πυλών – συγκεκριμένα μας χωρίζουν μόλις λίγα 24ωρα από τη μεγάλη βραδιά – οπότε και σύσσωμο το Hollywood προετοιμάζεται πυρετωδώς για την ιδιαίτερη – λόγω covid-19 – απονομή.
Μπορεί τα φετινά βραβεία να έχουν χάσει ήδη κάποια από την αίγλη τους, ωστόσο οι ιθύνοντες έχουν βάλει τα δυνατά τους προκειμένου η 25η Απριλίου να μη στερηθεί λάμψης και μεγαλοπρέπειας στο ελάχιστο. Έτσι, από όσα έχουμε μάθει, θα υπάρξει κόκκινο χαλί με αυστηρούς κανόνες ασφαλείας, ενώ αρκετοί υποψήφιοι και απονεμητές θα βγουν μέσω live σύνδεσης.
Την επιμέλεια της βραδιάς έχει αναλάβει ο σπουδαίος Στίβεν Σόντεμπεργκ, ο οποίος ως γνωστόν είναι και ο σκηνοθέτης της ταινίας «Contagion» η οποία πολλά χρόνια πριν, είχε προβλέψει με άκρως ρεαλιστικό τρόπο, την πανδημία, την εξάπλωσή της αλλά και τις οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες που θα επιφέρει στην ανθρωπότητα. Τραγική ειρωνεία; Ίσως. Ο Σόντεμπεργκ πάντως είναι έτοιμος να κάνει μία τελετή που να θυμίζει ταινία, ενώ θα υπάρχουν «δορυφορικές συνδέσεις με διάφορα Oscar Hubs ανά τον κόσμο» όπως χαρακτηριστικά είπε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε με τους δύο άλλους παραγωγούς της τελετής, Τζέσι Κόλινς και Στέισι Σερ.
Και μπορεί η φετινή απονομή να μη θυμίζει σε τίποτα τις παλιές ένδοξες στιγμές με τους εναγκαλισμούς και τα φιλιά που γίνονταν πρώτο θέμα σε όλα τα Μέσα την επόμενη μέρα, αλλά εμείς επειδή νιώθουμε νοσταλγία και επειδή αγαπάμε τα Όσκαρ, με την παλιά πατροπαράδοτη μορφή τους, είπαμε να θυμηθούμε τις πιο εμβληματικές στιγμές στην ιστορία του θεσμού, τις οποίες όσα χρόνια κι αν περάσουν θα συνεχίσουμε να φέρνουμε στη μνήμη μας.
Ο λόγος του Άλφρεντ Χίτσκοκ το 1968:
Μπορεί να τον έχουμε στο νου μας ως έναν από τους πιο πετυχημένους σκηνοθέτες που πέρασε ποτέ από το Hollywood, αλλά ο δημιουργός του κλασικού και – ακόμα – αγχωτικού «Ψυχώ» αγνοήθηκε από την Ακαδημία Κινηματογράφου όσο κανένας. Τελικά, το 1968 κέρδισε ένα Όσκαρ για τη συνολική του προσφορά, γεγονός που δεν ήταν ικανό να κατευνάσει τα νεύρα και την απογοήτευσή του, με αποτέλεσμα ο ευχαριστήριος λόγος του να μείνει στην ιστορία ως ο πιο σύντομος. «Ευχαριστώ» είπε, και… έφυγε καμαρωτός!
Η απουσία του Μάρλον Μπράντο το 1973:
Όταν είσαι ο Μπράντο, μάλλον μπορείς να κάνεις ό, τι σου κατέβει στο μυαλό, ακόμα και αν αυτό έχει να κάνει με ένα γεγονός το οποίο παρακολουθούν άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη. Το 1973 λοιπόν ο κορυφαίος ηθοποιός κέρδισε το Όσκαρ Ερμηνείας για τον ρόλο του ως Βίτο Κορλεόνε στην ταινία «Ο Νονός» αλλά θεώρησε σωστό να μην παραβρεθεί στην τελετή. Έστειλε όμως εκ μέρους του την Ινδιάνα ακτιβίστρια Littlefeather η οποία αρνήθηκε να παραλάβει το βραβείο λέγοντας τα εξής: «Είναι ευγνώμων αλλά δεν μπορεί να παραλάβει το σπουδαίο αυτό βραβείο. Ο λόγος είναι η πολύ λάθος απεικόνιση των Αμερικανών Ινδιάνων στον κινηματογράφο».
Ο αποκλεισμός των Ρίτσαρντ Γκιρ, Σούζαν Σάραντον και Tιμ Ρόμπινς το 1993:
Τρεις σπουδαίοι ηθοποιοί, τρεις μεγάλοι σταρ έκαναν το «λάθος» στην απονομή του 1993 να δώσουν πολιτική χροιά στους λόγους τους. Οι Σάραντον και Ρόμπινς μίλησαν για την έκρηξη και εξάπλωση του HIV στην Αϊτή ενώ ο Γκιρ αναφέρθηκε στην κινεζική εισβολή στο Θιβέτ, κάτι που δεν άρεσε στην Ακαδημία η οποία τους απέκλεισε! Η μοίρα όμως τα έφερε έτσι ώστε η Σάραντον να είναι υποψήφια και τελικά νικήτρια του Όσκαρ Πρώτου Γυναικείου Ρόλου τρία χρόνια μετά για τον ρόλο της στην ταινία «Dead Man Walking» κάτι που συνέβη και με τον Ρόμπινς το 2004 για το «Σκοτεινό Ποτάμι». Επίσης, μπορεί ο Γκιρ να μην κατέκτησε ποτέ Όσκαρ, αλλά έδωσε το παρών σε πολλές ακόμη τελετές έκτοτε. Πολύ κακό για το τίποτα τελικά.
Η νίκη της Χάλε Μπέρι το 2002:
Η συγκεκριμένη νίκη ήταν ιστορική από μόνη της, μιας και η Μπέρι έγινε η πρώτη μαύρη ηθοποιός που κατέκτησε το Όσκαρ Πρώτου Γυναικείου Ρόλου. Η ερμηνεία της στην ταινία «Monster» ήταν συγκλονιστική, ενώ κανένας δεν μπορεί να ξεχάσει το φόρεμα που επέλεξε να φορέσει για τη μεγάλη της ημέρα, που θεωρείται ένα από τα πιο εμβληματικά ρούχα στην ιστορία των βραβείων, με φανατικούς υποστηρικτές και ακόμα πιο φανατικούς πολέμιους.
Για πρώτη φορά το Όσκαρ Σκηνοθεσίας σε γυναίκα:
Μετά τη νίκη της Χάλε Μπέρι το 2002, είχαμε ακόμη μία σπουδαία «πρώτη» με τη νίκη της Κάθριν Μπίγκελοου η οποία στην απονομή του 2010 έγινε η πρώτη γυναίκα που κατέκτησε το Όσκαρ Σκηνοθεσίας για την ταινία «The Hurt Locker». «Είναι μία στιγμή που θα θυμάμαι σε όλη μου τη ζωή», είπε παραλαμβάνοντας το βραβείο της. Κι εμείς!
Η σπουδαία σέλφι του 2014:
Πολύ πριν τις καταγγελίες εναντίον της Ellen DeGeneres, και πολύ πριν τις καταγγελίες εναντίον του Κέβιν Σπέισι, στο όχι και τόσο μακρινό 2014, υπήρξε μία στιγμή η οποία έμελλε να μείνει στην ιστορία. Αναφερόμαστε φυσικά στην περιβόητη σέλφι, η οποία περιλαμβάνει μερικά από τα πιο διάσημα ονόματα στην ιστορία του Hollywood. Ναι, φυσικά και ήταν ο Μπραντ και η Αντζελίνα δύο μόλις χρόνια πριν το διαζύγιο.
If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. #oscars pic.twitter.com/C9U5NOtGap
— Ellen DeGeneres (@TheEllenShow) March 3, 2014
Η νίκη του Λεονάρντο Ντι Κάπριο το 2016:
Αν υπήρξε ένας ηθοποιός που αγνοήθηκε από την ακαδημία σχεδόν όσο και ο Χίτσκοκ, αυτός ήταν αναμφισβήτητα ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο. Η φράση «έφτασε μέχρι την πηγή και δεν ήπιε νερό» ήταν κάτι που τον χαρακτήριζε για πολλά χρόνια, ενώ αρκετές από τις ερμηνείες του, σύμφωνα τουλάχιστον με τους ειδικούς, ήταν αντάξιες ενός βραβείου Όσκαρ. Τελικά, το κατέκτησε για την ταινία «Η επιστροφή».