Η ανησυχητική ιστορία της φοιτήτριας που δεν της επιτράπηκε η είσοδος στο Μουσείο Ορσέ επειδή υποτίθεται ότι φορούσε ένα φόρεμα με υπερβολικά βαθύ ντεκολτέ.

Ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία του Παρισιού κατηγορείται για διακρίσεις και σεξισμό αφού αρνήθηκε την είσοδο σε μια γυναίκα με την αιτιολογία ότι το ντεκολτέ του φορέματός της ήταν υπερβολικά βαθύ.

Σύμφωνα με τον Guardian, όταν μια φοιτήτρια λογοτεχνίας, για την οποία γνωρίζουμε μόνο ότι ονομάζεται Jeanne, επιχείρησε να επισκεφτεί το μουσείο, αντιμετώπισε την άρνηση μιας υπαλλήλου του ιδρύματος που επέμεινε ότι «οι κανόνες είναι κανόνες», υποχρεώνοντάς τη να καλύψει το μπούστο της αν ήθελε να προχωρήσει στο εσωτερικό του.

«Φτάνοντας στην είσοδο του μουσείου, δεν είχα ούτε καν το χρόνο να βγάλω το εισιτήριό μου όταν το θέαμα του στήθους μου και του ντεκολτέ μου σόκαρε την υπεύθυνο για τον έλεγχο των κρατήσεων» έγραψε η φοιτήτρια σε μια ανοιχτή επιστολή της στο Twitter, συνοδεύοντάς τη από τη φωτογραφία του ντυσίματός της εκείνη τη μέρα. «Η υπάλληλος έφυγε μονολογώντας, “ωχ, όχι, αυτό δεν γίνεται, δεν μπορεί να γίνει”. Σε εκείνο το σημείο, δεν είχα ιδέα ότι πηγή του δράματος ήταν το ντεκολτέ μου». 

View this post on Instagram

Nous sommes le mardi 8 septembre, la chaleur est montée dans l’après-midi et les bras, torses et dos se découvrent dans Paris, dessinés de jolies bretelles et beaux voilages. Mon désir en cette fin de journée est d’aller au musée d’Orsay, bien loin de me douter que mon décolleté sera un sujet de discorde. Arrivée à l’entrée du musée je n’ai pas le temps de sortir mon billet que la vue de mes seins et de mon apparat tout dépoitraillé choque une agente chargée du contrôle des réservations. Elle part en psalmodiant « ah non ça ne va pas être possible ça c’est pas possible, ça ne passera pas ça » alors que sa collègue lui demande de ne pas s’attacher à un tel détail et essaye de la retenir. À ce moment, j’ignore encore que mon décolleté est devenu l’objet de tout ce drame. Je demande ce qu’il se passe, on ne me répond pas, on fixe mes seins, je me sens atrocement gênée, je ne comprends pas très bien ce qu’il se passe, l’amie qui m’accompagne est effarée. Un autre agent, de sécurité cette fois, (ô seins, ô arme de destruction massive) vient nous voir pour apparemment « nous expliquer » de quoi il retourne. Nous le questionnons, pourquoi ne puis-je pas rentrer dans un musée national, sur quoi les fameuses règles reposent-elles. « - MADAME JE VOUS DEMANDE DE VOUS CALMER - je suis très calme je voudrais simplement savoir pourquoi je n’ai pas le droit de rentrer dans le musée à cause de ma tenue - CALMEZ VOUS MADAME LES RÈGLES SONT LES RÈGLES - où sont vos règles ? Je n’en ai jamais entendu parler avant, qu’est-ce qui justifie le fait qu’on ne me laisse pas entrer vêtue de la sorte ? - ORH MAIS SI ON DOIT AFFICHER CHAQUE RÈGLE ON NE VA PAS S’EN SORTIR ». Les règles sanitaires sont affichées, les règles de sécurité sont affichées, je n’en brise aucune, les règles qui m’obligeraient à me couvrir n’apparaissent pas. (...)

A post shared by Tô’Lien (@jeavnne) on

Η ανάρτησή της έγινε viral και το μουσείο αναγκάστηκε να ανακοινώσει δημοσίως ότι «μετανιώνει βαθιά» για ό,τι συνέβη. Ένας υπάλληλός του, μάλιστα, τηλεφώνησε στη Jeanne να της ζητήσει «μια πολύ ειλικρινή συγγνώμη».

Έτσι, το περιστατικό έληξε ειρηνικά, ωστόσο το πρόβλημα παραμένει: είναι ο σεξισμός και ο συντηρητισμός που εκφράστηκαν και μάλιστα από ένα από τα σπουδαιότερα πολιτιστικά ιδρύματα της πατρίδας του αισθησιασμού και της ελευθερίας της έκφρασης. Από ένα μουσείο που φιλοξενεί, μεταξύ άλλων, γυμνά των Μανέ, Ρενουάρ, Γκιστάβ Κουρμπέ. Μια αντίθεση που τονίζει ακόμα περισσότερο τον πουριτανισμό εκείνης της χειρονομίας, που είναι αναμφίβολα πιο βαθύς από το ντεκολτέ της φοιτήτριας.

Δεν είναι μάλιστα η πρώτη φορά που το Μουσείο Ορσέ δέχεται τέτοιες κατηγορίες. Το 2016, όταν μια περφόρμερ από το Λουξεμβούργο, η Deborah de Robertis, είχε ποζάρει γυμνή πλάι σε πίνακα του Μανέ, το ίδρυμα είχε ειδοποιήσει την αστυνομία, με αποτέλεσμα η καλλιτέχνις να περάσει δύο μέρες στη φυλακή προτού ένας δικαστής αποσύρει τις κατηγορίες για προσβολή της δημόσιας αιδούς.