Οι συμβουλές για τις καλές και τις λάθος επιλογές στη νηστεία

Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν; Ο κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος Γιάννης Χρύσου επισημαίνει τα λάθη και τις σωστές διατροφικές επιλογές, ενώ μας και δίνει τις δικές του έξυπνες ιδέες για υγιεινή νηστεία. Δοκίμασέ τες, αν αποφασίσεις να νηστέψεις κι εσύ!

50 ημέρες νηστεία
«Και ξεκίνησε η μεγάλη νηστεία. Πενήντα μέρες, ούτε μία λιγότερο. Ήμουν αποφασισμένη. Η πρώτη εβδομάδα πάντα κυλάει πιο εύκολα. Λαδερά, όσπρια, θαλασσινά, λαχανικά, ρύζι φυσικά σε πολλές παραλλαγές, όπως και ζυμαρικά. Μαζί με αυτά, φυτικό γάλα, που, αφού το ανακάλυψα, το λάτρεψα και είχα πάντα ένα μπουκάλι στο ψυγείο του γραφείου. Δεν είχα όμως σκεφτεί πως, παρότι οι επιλογές που υπάρχουν είναι πολλές και μπορείς να τραφείς όλη την περίοδο της Σαρακοστής νόστιμα και υγιεινά, υπάρχει ένας ακόμα παράγοντας που πρέπει να υπολογίσεις: Η οργάνωση των γευμάτων σου, ιδίως αν εργάζεσαι αρκετές ώρες έξω από το σπίτι. Εκεί την πάτησα, καθώς φοβερά οργανωτικό άτομο δε με λες. Και βέβαια το ίδιο συμβαίνει με τη διατροφή μου. Οπότε;»

Η γνώμη του ειδικού
«Η Σοφία είναι ένας άνθρωπος χωρίς διατροφικά πάθη. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι χρησιμοποιεί την τροφή ως μέσο επιβίωσης και όχι ως μέσο απόλαυσης. Το γεγονός αυτό της επιτρέπει να προβεί σε διατροφικές αλλαγές δίχως να το πολυσκεφτεί.

Όταν για τους περισσότερους ανθρώπους μια τέτοια αλλαγή θα απαιτούσε ισχυρούς λόγους για να προσπαθήσουν, η Σοφία, ακούγοντας από το στενό της περιβάλλον ότι θα νιώσει καλύτερα, χωρίς να αντιμετωπίζει η ίδια μέχρι τότε κάποιο πρόβλημα, προχωρά στην υιοθέτηση ενός χορτοφαγικού σχήματος διατροφής ή πιο σωστά στη νηστεία της Σαρακοστής. Πρέπει να της αναγνωρίσουμε ότι ξεκίνησε πολύ σωστά.

Οι πρώτες της σκέψεις ήταν η ποικιλία στη διατροφή και η αντικατάσταση των ζωικών τροφίμων στα σημαντικά γεύματα της ημέρας. Έκανε μια πολύ καλή διατροφικά επιλογή με τα ροφήματα αμυγδάλου ή σόγιας για την αντικατάσταση του γάλακτος που συνήθιζε να πίνει και προσπάθησε να έχει επιλογές από διάφορες ομάδες τροφίμων σε κάθε γεύμα.

Η έντονη καθημερινότητα, όμως, δεν της επέτρεψε να συνεχίσει τη νηστεία με τον ίδιο τρόπο. Το ευαίσθητο σημείο της ήταν ο προγραμματισμός. Όταν ο χρόνος είναι περιορισμένος, τότε ο προγραμματισμός είναι ο μόνος βοηθός και φίλος μας».

Η λύση για την αποφυγή των ανεπιθύνητων καταστάσεων κατά τη νηστεία είναι ο σχεδιασμός και προγραμματισμός ώστε να μην τρως έτοιμα γεύματα, που συνήθως είναι θερμιδογόνα και λιπαρά. Διάλεξε τροφές που θα σου καλύψουν τις ανάγκες κυρίως σε πρωτεΐνη, όπως τα όσπρια, η σόγια, τα θαλασσινά, οι ξηροί καρποί, το ταχίνι και η κινόα, και φρόντισε να τρως τακτικά μέσα στη μέρα γεύματα που να περιλαμβάνουν τουλάχιστον τρεις με τέσσερις ομάδες τροφίμων.

Η έντονη καθημερινότητα, όμως, δεν της επέτρεψε να συνεχίσει τη νηστεία με τον ίδιο τρόπο. Το ευαίσθητο σημείο της ήταν ο προγραμματισμός. Όταν ο χρόνος είναι περιορισμένος, τότε ο προγραμματισμός είναι ο μόνος βοηθός και φίλος μας».

Η λύση για την αποφυγή των ανεπιθύνητων καταστάσεων κατά τη νηστεία είναι ο σχεδιασμός και προγραμματισμός ώστε να μην τρως έτοιμα γεύματα, που συνήθως είναι θερμιδογόνα και λιπαρά. Διάλεξε τροφές που θα σου καλύψουν τις ανάγκες κυρίως σε πρωτεΐνη, όπως τα όσπρια, η σόγια, τα θαλασσινά, οι ξηροί καρποί, το ταχίνι και η κινόα, και φρόντισε να τρως τακτικά μέσα στη μέρα γεύματα που να περιλαμβάνουν τουλάχιστον τρεις με τέσσερις ομάδες τροφίμων.

 

 

 

Με πληροφορίες από shape.gr- Γιάννης Χρύσου, κλινικός διαιτολόγος- διατροφολόγος