Όταν αναφερόμαστε στις μυϊκές κράμπες εννοούμε την ακούσια και επώδυνη μυϊκή συστολή που συνήθως εμφανίζεται στις γάμπες, τους μηρούς ή τους κοιλιακούς μυς. Τα κύρια αίτια εμφάνισής τους είναι συνήθως η αφυδάτωση, η κόπωση των μυών και των νεύρων μετά από άσκηση και η ανισορροπία των ηλεκτρολυτών.

Ο πιο άμεσος τρόπος αντιμετώπισής τους είναι το τέντωμα ή το μασάζ των μυών.

Η διατροφή παίζει, επίσης, ρόλο στην εμφάνιση κραμπών. Πιο συγκεκριμένα, τρόφιμα που προσφέρουν ηλεκτρολύτες στον οργανισμό φαίνεται ότι βοηθούν στην πρόληψή τους. Γενικά, για την πρόληψη της μυϊκής κράμπας επιλέγουμε τρόφιμα που περιέχουν:

  • Νάτριο: Είναι σημαντικός ηλεκτρολύτης που συμβάλλει στην ισορροπία των υγρών του σώματος και τη φυσιολογική μυϊκή συστολή. Δίνουμε προσοχή όμως, στην ποσότητα που προσλαμβάνουμε, καθώς η αυξημένη κατανάλωσή του από τρόφιμα όπως αλλαντικά, τυριά και επεξεργασμένα τρόφιμα σχετίζεται με προβλήματα υγείας. Νάτριο προσλαμβάνουμε επίσης από τρόφιμα, όπως γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά και λαχανικά.
  • Κάλιο: Είναι επίσης ένας πολύ σημαντικός ηλεκτρολύτης για τη φυσιολογική λειτουργία του μυϊκού και νευρικού συστήματος. Τρόφιμα, όπως η μπανάνα, τα φασόλια, το γιαούρτι, τα αμύγδαλα και η γλυκοπατάτα αποτελούν πολύ καλές πηγές καλίου.
  • Ασβέστιο: Είναι απαραίτητο μέταλλο για κάθε μυϊκή συστολή του σώματος και συμβάλλει στην υγεία του νευρικού συστήματος. Τροφές όπως τα γαλακτοκομικά, οι σαρδέλες, τα αμύγδαλα και το σπανάκι είναι πλούσια σε ασβέστιο και συμβάλλουν στην πρόληψη της μυϊκής κράμπας.
  •  Μαγνήσιο: Ένα πολύ σημαντικό μέταλλο με καθοριστικό ρόλο στη μυϊκή συστολή. Η κατανάλωση οσπρίων (φασόλια, φακές), ξηρών καρπών, δημητριακών ολικής άλεσης, μπανάνας και πράσινων φυλλωδών λαχανικών είναι καλές πηγές μαγνησίου.
  • Νερό: Η επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού μας μπορεί να μας βοηθήσει στην πρόληψη της μυϊκής κράμπας. Τα ισοτονικά ποτά αποτελούν επίσης μια καλή λύση για αθλητές που εμφανίζουν μεγαλύτερη απώλεια ηλεκτρολυτών μέσω της εφίδρωσης.

 

Ευχαριστούμε πολύ την Βάλια Γρηγορίου, Κλινική διαιτολόγο – διατροφολόγο